Hold kroppen sund og rask under graviditeten

Sponsoreret indhold

Er du gravid? Tillykke! Du står overfor et fantastisk kapitel i dit liv. Selve graviditeten, fødslen og tiden med den lille ny er enestående og værd at nyde. De fleste gravide ønsker en ukompliceret og rolig graviditet uden for mange gener. Selvom du er gravid kan det stadig være en stor fordel at holde kroppen sund og rask for netop at forebygge gener og komplikationer.

Inden du som gravid går i gang med en større omlægning af din livstil, er det altid en god ide at tale med din læge.

1.    Sund og nærende kost

Du har sikkert hørt det fra andre gravide. En næsten ustyrlig trang til lækre, søde sager. Prøv at se om du kan holde igen med sukkeret. Vælg i stedet sund og naturligt mad. En gravid krop har nemlig brug for en nærende og varieret kost. Sørg for at få nogle gode, sunde hovedmåltider. Det stabiliserer blodtrykket. Snack frisk frugt, grøntsager og fuldkornssnack for at bevare det stabile blodsukker.

2.    Kvit de dødelige tobakscigaretter

Er du ryger? Så kvit cigaretterne med det samme. Tobaksrøg er både skadeligt for dig og dit foster, og tobaksrøg koster hvert år menneskeliv. Den allerbedste løsning for dig og dit kommende barn er at kvitte cigaretterne helt. Mange vælger i stedet at gå over til at bruge en e-cigaret. Uanset om du bruger en e-cigaret eller ej er rygning ikke sejt. Særligt ikke når du er gravid.

3.    Daglig motion og frisk luft

Motion er sundt. Det har du sikkert hørt mange gange før. Ikke desto mindre er det rigtigt. Din gravide krop har godt af motion. Undersøgelser viser endda, at daglig motion kan give en bedre fødsel. Aftal derfor med dig selv at du dagligt går en tur rundt i nabolaget. Det behøver ikke være langt, men blot så du får lidt frisk luft og får rørt kroppen.